Goede doelen nieuws
Mei-Stichting Planet Hope
- Gegevens
Stichting Planet Hope komt op voor de rechten van kansarme kinderen. De sleutel tot een betere toekomst is onderwijs en persoonlijke ontwikkeling. Samen met lokale partners initieert en ondersteunt Planet Hope sociale en educatieve projecten, gericht op kinderen in nood en hun directe omgeving. Voor hen wil de stichting een wereld van verschil maken.
De Stichting is een initiatief van Karen Duys en Paul van Wijngaarden. Na vele reisen, backpacken over de hele wereld, kwamen ze in 1997 in India. Sindsdien heeft dit fascinerende land van uitersten een plek in hun hart en keren ze er elk jaar terug. Getroffen door de schrijnende armoede waarin veel - vooral kasteloze - kinderen en hun families leven, besloten Karen en Paul voor sommigen van hen het verschil te maken. In eerste instantie door het steunen van projecten van Indiase ontwikkelingsorganisaties die zij in de loop der jaren hadden leren kennen. Om de hulp een duurzamer karakter te geven, richtten zij in 2009 de Stichting Planet Hope Nederland op.
Voor miljoenen kinderen is goed onderwijs, of zelfs maar naar school gaan, geen vanzelfsprekendheid. Ze leven in benarde situaties, gevangen in een spiraal van ernstige armoede, lage sociale erfelijkheid, slechte medische omstandigheden, verstoorde gezinssituaties en kinderarbeid. Omdat ze het gezinshuishouden moeten onderhouden, en in sommige gevallen zelfs al op zeer jonge leeftijd in het gezinsinkomen moeten voorzien, is onderwijs voor hen geen mogelijkheid.
Planet Hope wil de situatie van deze jongens en meisjes verbeteren. Zij doen dit door hen de kans te geven hun talen te ontwikkelen zodat ze hun rol in de samenleving kunnen vervullen. Enerzijds worden de sociaaleconomische oorzaken aangepakt die deze kinderen belemmeren om naar school te gaan en anderzijds worden de drempels om toegang tot onderwijs te krijgen, verlaagd.
Planet Hope initieert en ondersteunt educatieve en sociale projecten gericht op kansarme kinderen en hun families, altijd in nauwe samenwerking met lokale partnerorganisaties.
Ook sociaal ondernemerschap speelt een belangrijke rol in de aanpak. Na een gesponsorde start moeten projecten met een maatschappelijke doelstelling (deels) zelfstandig door kunnen gaan. De opbrengst gaat volledig naar de educatieve en sociale projecten van Planet Hope. Het Learning Centre is daar een sprekend voorbeeld van. Alle activiteiten in Nederland worden pro deo gedaan, wat betekent dat bijna al het geld daar terecht komt waar het het hardst nodig is: in India.
Voor meer informatie: zie www.planethope.nl
APRIL STICHTING WALANTA
- Gegevens
De Stichting Walanta werkt in Timboektoe, de hoofdstad van Mali. Mali wordt omgeven door andere landen en ligt voornamelijk in de Sahara- en Sahelregio's. De rivier de Niger stroomt door het binnenland en fungeert als de belangrijkste handels- en transportader van het land. Delen van de rivier overstromen periodiek, waardoor de broodnodige vruchtbare landbouwgrond langs de oevers wordt verkregen en er grasland ontstaat voor het veel.
Hoewel Mali een van de grootste landen in Afrika is, heeft het een relatief kleine bevolking, die grotendeels langs de rivier de Niger woont. Landbouw is de dominante economische sector in het land, dat met katoenproductie, het hoeden van vee en kamelen en visserij tot de belangrijkste activiteiten behoren.
Toen Janka de Vries in 2003 voor het eerst in Mali kwam werd zij geraakt door het land en de mensen. Zij raakte in gesprek met jongeren over hun leven en toekomstdromen. Door een gebrek aan beroepsopleidingen is de werkloosheid onder jongeren heel hoog. Door hen een vak te leren hebben zij weer vooruitzichten voor de toekomst en krijgt de economie een oppepper.
De Stichting biedt een duurzame en kwalitatief goede beroepsopleiding voor kansarme en van onderwijs buitengesloten jongeren. In deze opleiding wordt hen met moderne middelen en nieuwe technieken een vak geleerd. De opleiding wordt gecombineerd met technieken en vaardigheden uit hun eigen cultuur. Rekening houdend met de capaciteiten en talenten krijgen jongeren theorie- en praktijklessen in het beroep van hun keuze zoals bouwvakker, smid, metaalbewerker, leerbewerker en kleermaker. Daarnaast krijgen zij les in lezen, schrijven, rekenen, boekhouden, het opzetten van een klein bedrijf, computerles, Frans, Engels en persoonlijke en sociale vaardigheden.
De opleiding is bedoeld voor jongeren tussen de 13 en 21 jaar. Om deze groep jongeren op te leiden is het belangrijk om ook hun ouders op te leiden zodat zij zich niet achtergesteld voelen bij hun kinderen. Op die manier leren de ouders begrijpen dat zij een belangrijke rol spelen bij de opleiding van hun kinderen. Voor deze ouders worden alfabetiseringscursussen gegeven en cursussen op het gebied van opvoeding, gezondheid en bijvoorbeeld landbouwtechnieken.
De Stichting is van mening dat de mensen vooral niet moet worden voorgeschreven wat zij moeten doen maar dat de lokale bevolking dat zelf het beste weet. Zij kennen de situatie ter plaatse, de normen en waarden en hebben de contacten. Zij stellen vast waaraan behoefte is en komen met plannen.
Stichting Denkend aan Tsjaad
- Gegevens
In maart steunt Kringloopwinkel De Wisselbeker de Stichting Denkend aan Tsjaad. De stichting heeft projecten op het gebied van mensenrechten en onderwijs, werk en inkomen en biodiversiteit en weerbaarheid van het landschap. De stichting is in 2021 opgericht.
De oppervlakte van Tsjaad beslaat 31 x Nederland en heeft 17 miljoen inwoners. 34% van het oppervlak is echter verarmde grond waar weinig mee te beginnen is. Het deel van de bevolking dat minder dan 1,90 dollar te besteden heeft is 38%. De economie is vooral gebaseerd op olie, veeteelt en landbouw.
Meer dan 180 verschillende etnische groepen vormen de bevolking van Tsjaad. Er worden meer dan 100 verschillende talen gesproken.
De levensverwachting voor vrouwen is 56 jaar en voor mannen 52 jaar. Ondervoeding neemt sinds enkele jaren toe en is de belangrijkste oorzaak van zuigelingensterfte. Per 100.000 inwoners zijn er 3,7 artsen. Gemiddeld 50% van de bevolking heeft schoon drinkwater. 35% van de bevolking heeft leren lezen en schrijven. Ongeveer de helft van de kinderen gaat naar de lagere school en slechts 11% meisjes en 30% jongens volgt de middelbare school. Slechts 2% van de bevolking heeft toegang tot internet.
Hulp aan mentaal gehandicapten
In Tsjaad heerst nog veel angst voor mensen (ook kinderen) die lijden onder psychosen, epilepsie of andere mentale ziekten. Men denkt dat ze een straf van God zijn of door de duivel bezeten worden. De patiënten worden daarom verstopt en slecht verzorgd. Sommigen zijn permanent vastgebonden. Een sociaal werker die zelf blind is en een jonge manager/timmerman zijn niet bang, maar helpen deze mensen.
Waterreservoirs voor drie dorpen
Inwoners van Gourbiti, Olbigne en Zourni bouwen op een berghelling dammen om erosie van hun landbouwgrond door regenwater tegen te gaan en het grondpeil te verhogen.
Kinderen vergroenen de Sahel
Houtkap is een van de belangrijkste oorzaken van de verarming van landbouwgrond. Schoolkinderen wordt geleerd over het belang van bomen en planten jonge boompjes in hun eigen omgeving.
Braille onderwijs
Oogziekten en blindheid komen relatief veel voor in Tsjaad. De overheid organiseert geen onderwijs voor blinde kinderen. Moussa, die zelf visueel gehandicapt is, heeft braille leren lezen en schrijven. Dankzij een grote gift kan hij dat nu doorgeven aan visueel gehandicapte kinderen in het afgelegen Am Timan, waar hij vandaan komt.
Educatie over vogels en natuurbehoud
Vogelbescherming Nederland heeft twaalf verrekijkers gedoneerd voor een onderwijsproject over de spectaculaire en gewone vogels die leven in Tsjaad. Mensen hebben het daar vaak te zwaar om stil te staan bij de vogels. Toch is het nuttig om dat wel te doen want natuurbehoud met het oog op de vogels is ook goed voor de bodemkwaliteit en dus voor de landbouw, voor bijen, voor extra inkomsten uit de verkoop van honing.
Centre Al Mouna
Het Centre Al Mouna bevordert de dialoog tussen verschillende bevolkingsgroepen en culturen in Tsjaad door debatten, publicaties en steun aan onderzoekers.
Stichting Rondom Baba
- Gegevens
Stichting Rondom Baba is opgericht door Yvonne Gemer in 2007, om fondsen te werven voor het project Here Bugu, een ecologische gemeenschap in Mali. Oprichters Baba Traore en Yvonne Gemer hebben de dagelijkse leiding over het project.
Here Bugu heeft een groep van 18 vaste medewerkers en 80 medewerkers die flexibel ingezet worden, waaronder 15 stagiaires. Daarnaast geeft men kortdurende opleidingen aan externe leerlingen en geven zij onderdak aan 50 gevluchte families van een nomadenvolk, de Peulen.
De bestuursleden wonen allen in Nederland, Yvonne woont een deel van het jaar in Mali en een deel van het jaar in Nederland. Naast bestuursleden heeft de stichting in Nederland ook vrienden en adviseurs die bijdragen aan de stichting. De bestuursleden en medewerkers in Nederland doen dit onbetaald.
Here Bugu bevindt zich op 4 hectare grond op het platteland in midden Mali. Het is te bereiken over een zandpad dat loopt door een verschroeid landschap. De licht is verzengend heet, zand, stof en zwarte plastic zakjes stuiven rond. Ondervoede kinderen zoeken de laatste graankorrels op kale akkers die gedeeltelijk in de fik gestoken zijn, graatmagere koeien en schapen scharrelen rond op zoek naar wat eetbaars en naar water. En dan, ineens, kom je door een grote toegangspoort in de 800 meter lange muur die het terrein van Here Bugu omringd, in een groene, vredige oase terecht met heel veel bedrijvigheid, levendigheid en vriendelijke mensen.
De opleidingen
De gemeenschap Here Bugu is op zichzelf al een opleiding. Er wordt gebouwd, er is elektriciteit, er is transport, er zijn dieren en land- en tuinbouw, een school, een smid en een speeltuin voor de kinderen. Er is altijd een groep van ongeveer 15 interne stagiaires die een jaar blijven, jongens uit de omliggende dorpen. Ze krijgen een algemene opvoeding en een praktische opleiding door afwisselend mee te lopen met de verschillende afdelingen. Maar er zijn nog meer opleidingen. Op Here Bugu worden ook korte opleidingen, van enkele weken tot 3 maanden, aangeboden. Jongeren uit de omgeving krijgen hier algemene vorming en leren een handvaardigheid waarmee ze in hun eigen onderhoud kunnen gaan voorzien. Bijvoorbeeld stoelenmatten, blikslagerij, leerbewerking, sieraden maken, haken en breien. Zeer recent is de stichting ook begonnen met een weefopleiding. Daarnaast kunnen alle medewerkers deelnemen aan de alfabetiseringslessen aan het einde van de dag. Here Bugu heeft ook een schooltje voor ongeveer 40 kinderen die worden voorbereid voor openbaar lager onderwijs en er is een start gemaakt met onderwijs aan de kinderen van de vluchtelingen.
De startups
Uit de verschillende opleidingen ontstaan in de loop der tijd kleine bedrijfjes binnen de muren van Here Bugu. Dat is nodig omdat het in deze corrupte maatschappij onmogelijk is voor jongeren om zich staande te houden zonder de hulp en bescherming van Here Bugu. Op deze manier is het starten van een eigen bedrijfje ook een opleiding. Inmiddels zijn er al heel wat startups ontstaan.
Op dit moment heeft Here Bugu 5 startups binnen de muren. Uit de leerbewerkingsopleiding is een tassenbedrijfje ontstaan. Deze tassen worden verkocht in Mali. Dan is er een bedrijf dat kippengaas produceert, ook dit wordt binnen Mali verkocht. Ook is er een koeien-, kippen- en schapenhouderij. Er wordt moringa verbouwd en verwerkt tot poeder, wat gebruikt wordt als voedingssupplement in Mali. Uit een sieradenopleiding is een groep vrouwen ontstaan die armbanden maken, ontworpen door een Nederlandse kunstenares, die verkocht worden aan Return to Sender in Nederland. Met de opbrengst worden deze vrouwen geholpen om meer zelfredzaam te worden. Met deze bedrijfjes wrdt vooralsnog geen winst gemaakt omdat de opbrengsten direct geïnvesteerd worden in de aanschaf van materialen en vergoedingen van de medewerkers. In de toekomst kunnen de goedlopende startups zelfstandig verder naar de omliggende dorpen en daar een eigen Here Bugu starten. Altijd in verbinding met het moederproject.